Dynasty tietopalvelu Haku RSS Tuusniemen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynasty.julkaisu.tuusniemi.fi:80/Tuusniemi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynasty.julkaisu.tuusniemi.fi:80/Tuusniemi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 23.08.2022/Pykälä 45


Liite2 Liite 2
Liite3 Liite 3 vaihtoehto 1
Liite4 Liite 3 vaihtoehto 2

 

 

Pohjois-Karjalan Sähkö Oy:n hakemus yhdyskuntateknisten johtojen ja laitteiden sijoittamiseksi

 

Tekn.ltk 23.08.2022 § 45  

710/10.03.00.00/2021  

 

 

Pohjois-Karjalan Sähkö Oy (myöhemmin PKS Oy) hakee yhdyskuntateknisten johtojen ja laitteiden sijoittamispäätöstä koskien 20 kV:n keskijännite- ja pienjännite ilmajohdon/maakaapelin sijoittamista vaihtoehdon 1 mukaiseen paikkaan Tuusniemen kunnan Ukonlahden kylässä sijaitseville kiinteistöille 857-418-0008-0125 Rasimäki ja 857-418-0003-0030 Metsäpelto 1.

 

Alue on maa- ja metsätalouskäytössä. Rakennettava johto sijaitsee Tuusniemen kunnan alueella ja tarkoituksena on saneerata vanha keskijännitejohto (20 kV) pois metsästä teiden varsille. Samalla saneerataan alueen pienjänniteverkkoa. Saneerattavalla alueella rakennetaan uutta kj-ilmajohtoa noin 5,5 km ja kj-maakaapelia noin 1,7 km sekä pienjännitekaapelia/ ilmajohtoa 12 km. (liite 2)

 

Sähköyhtiö PKS Oy ei ole päässyt sopimukseen johtojen sijoittamisesta vaihtoehdon 1 mukaisesti (Liite 3, vaihtoehto 1) tilojen 857-418-0008-0125 Rasimäki ja 857-418-0003-0030 Metsäpelto 1 maanomistajan kanssa.

 

Sähköyhtiö PKS Oy on esittänyt kaapeleiden sijoittamisesta myös vaihtoehdon 2. (Liite 3, vaihtoehto 2) Tämä on myös toteuttamiskelpoinen ratkaisu, mutta PKS Oy ei hyväksy vaihtoehtoa 2.

Vaihtoehto 2. ei ole kustannuksiltaan kohtuullinen ja vaihtoehdolla ei saavuteta sähkönjakeluun lisävarmuutta.

 

 PKS perustelee johtojen sijoittamista haettuun paikkaan (vaihtoehto 1) seuraavasti:

 

 Investointi- ja vuosikustannusten kannalta on perusteltua, että haja-asutusalueella keskijännitelinjat (20 kV) rakennetaan tien varteen ilmajohtona. Sähköaseman Palokki lähdöt maakaapeloidaan tämän hetken PKS Oy:n strategian mukaisesti alkuosaltaan sekä rakennetaan ilmajohdon ja maakaapelin liitoskohdan läheisyyteen maastokatkaisija. Maastokatkaisijalla jaetaan maakaapeli ja ilmajohto eri suojavyöhykkeisiin ja näin varmistetaan, että häiriö tilanteessa sähköasema sekä kriittiset johtolähdöt pysyvät jännitteisinä ilmajohdon vikaantuessa. Tässä saneerauksessa varaudutaan tulevaisuudessa tapahtuvaan Palokin sähköaseman suunnan maakaapelointiin seka rakennetaan valmiiksi suojavyöhykkeen rajalle maastokatkaisija. Ukonlahden suunta on PKS Oy:n strategian mukaan ilmajohdon rakentamisvyöhykettä. 20-0,4 kV linjat rakennetaan ilmajohtoina ja maakaapeleina maaperahuomioiden. Tarkemmat perustelut löytyvät hakemuksesta (Liite 5).

 

 Sähköjakeluvarmuuden ja asiakastyytyväisyyden kannalta ilmajohdon rakentaminen tien varteen on perusteltua. Vian etsiminen ja korjaaminen tien varressa on yli puolet nopeampaa metsässä olevaan linjaan verrattuna. Entiselle paikalle pellolle ja metsään tehtävä saneeraus ei tämän vuoksi ole tarkoituksenmukaista.

 Alueen muut maanomistajat ovat tehneet kirjallisen johtoalueen käyttöoikeussopimuksen PKS Oy:n kanssa vaihtoehto 1 mukaiselle reitille ja rakentamistavalle.

 

 Tekninen toteuttamiskelpoisuus

 

 Vaihtoehto 1. Linja on teknisesti toteuttamiskelpoinen. Saneerattava keskijännitelinja (20 kV) saadaan kustannustehokkaasti rakennettua tien varteen (liite 3, vaihtoehto 1)

 

 Vaihtoehto 2. Linja on teknisesti toteuttamiskelpoinen. Lyhyet maakaapelointi osuudet linjan keskellä eivät lisää sähkönjakeluvarmuutta. Alueelta ei löydy sellaisia standardin tarkoittamia rakennelmia tai kohteita, jotka estäisivät ilmajohdon käytön. Ilmajohtoverkon keskelle tehty lyhyt  maakaapelointi osuus on väärin kohdistettu investointi. (liite 3, vaihtoehto 2)

 

 Haitat maanomistajalle

 

 Vaihtoehto 1.

 Haitat saneerausalueella ovat sähkölinjojen osalta metsätaloushaittoja. Maanomistajille on esitetty puutavaran varastointihaittojen korvausta käyttöoikeussopimuksella ilmajohto-osuudelle.

 

 Vaihtoehto 2.

 Haitat saneerausalueella ovat sähkölinjojen osalta metsätaloushaittoja. Maakaapeli ei aiheuta varastointihaittaa

 

 Kustanukset

 

Hintavertailussa on käytetty Energiamarkkinaviraston vuosille 2022 - 2023 olevia yksikköhintoja.

 

Vaihtoehto

Kustannukset

KJ-verkon pituus (km)

PJ-verkon pituus (km)

Pinta-ala

(ha)

Vaihtoehto 1

22700,00

0,505

0,655

     0,45

Vaihtoehto 2

35000,00

0,505

0,655

0,15

 

Samalla hakija pyytää lupaviranomaista määrämään, että päätöstä voidaan noudattaa ennen kuin se on saanut lainvoiman (MRL 144 §)

 

 

 Sijoituslupakäsittely eri oikeusasteissa viivästyttää alueen uuden sähköverkon rakentamista ja vanhan purkamista. Tämän seurauksena viive heikentää alueen sähkönjakeluvarmuutta. Vakuuden asettaminen lupaviranomaisen edellyttämällä tavalla. Hakija esittää ennallistamis-kustannukseksi 4.000 euroa.

 

Kiinteistöjen 857-418-0008-0125 Rasimäki ja 857-418-0003-0030 Metsäpelto 1 omistajalta on pyydetty vastinetta PKS Oy:n hakemukseen (Liite 13). Vastineessaan maanomistaja on esittänyt oman näkemyksensä asiasta. Vastineet ovat liitteenä. (Liite 12)

 

 Tuusniemen kunnan ympäristökatselmustoimikunta on suorittanut alueella katselmuksen 17.6.2022, jossa ovat olleet mukana Pohjois-Karjalan Sähkö Oy:n valtuuttamat Enerke Oy:n edustajat, maanomistaja sekä kunnan teknisenlautakunnan katselmustoimikunnan jäsenet. Katselmuksella käytiin läpi johtojen sijoittamista maanomistajan sähköyhtiön edustajien kanssa. Katselmuksen ja samalla käytyjen keskustelujen perusteella todettiin, että sähkölinjojen sijoittaminen kiinteistöille 857-418-0008-0125 Rasimäki ja 857-418-0003-0030 Metsäpelto 1 vaihtoehto 1 mukaisesti on kaikkien osapuolien kannalta soveltuvin ratkaisu. Em. kiinteistöjen omistaja sopii myöhemmin sähköyhtiön kanssa laanipaikkoihin liittyvistä asioista. Katselmuspöytäkirja on liitteenä (Liite 11).

 

 MRL 161 § 1 mom mukaan

 Yhdyskuntateknisten laitteiden sijoittaminen

 

 "Kiinteistön omistaja ja haltija on velvollinen sallimaan yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevan johdon sijoittamisen omistamalleen tai hallitsemal-leen alueelle, jollei sijoittamista muutoin voida järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin. Sama koskee johtoihin liittyviä vähäisiä laitteita, rakennelmia ja laitoksia. Johtoa tai muuta laitetta ei saa rakentaa niin, että vaikeutetaan alueen kaavoitusta tai kaavan toteuttamista. Jollei sijoittami-sesta ole sovittu kiinteistön omistajan ja haltijan kanssa, sijoittamisesta päättää kunnan rakennusvalvontaviranomainen. Sijoittamisesta päätettä-essä on kiinnitettävä huomiota siihen, ettei kiinteistölle aiheuteta tarpeetonta haittaa."

 

 Tuusniemen kunnan hallintosäännön 21 §:n Lautakunnan tehtävät ja toimivalta mukaan; Tekninen lautakunta lisäksi: 1. Tekninen lautakunta toimii maankäyttö- ja rakennuslain mukaisena rakennusvalvontaviran-omaisena. Näin tekninen lautakunta on toimivaltainen viranomainen päättämään johtojen sijoittamisesta.

 

 Lautakunta tekee päätöksensä johtojen sijoittamisesta johtojen sijoittamis-hakemuksen, annettujen vastineiden sekä katselmuksella tehtyjen havintojen perusteella.

 

 Maastokatselmuksella todetun ja yksimielisen sijoittamisratkaisun perusteella asiassa ei ole pyydetty muita lausuntoja.

 

Valmistelija Rakennustarkastaja-ympäristösihteeri Arto Vartiainen, puh. 044 720 9018.

 

 

Päätösehdotus Sähkölinjat Tuusniemen Ukonlahden kylässä sijoitetaan kiinteistöille 857-418-0008-0125 Rasimäki ja 857-418-0003-0030 Metsäpelto 1 PKS Oy:n esittämän vaihtoehdon 1 mukaisesti.

Perusteluna: Sijoittamisvaihtoehto 1 on kustannuksiltaan edullisin ratkaisu ja samalla kohtelee saneeraus alueen muita kiinteistöjen omistajia tasapuolisesti. Vaihtoehto 1 on lisäksi PKS Oy:n strategian mukainen sähkölinjojen ja sähkön jakeluvarmuuden suhteen. Lisäksi maastokatselmuksen 17.6.2022 mukaisesti vaihtoehto 1 on kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu.

Samalla lautakunta päättää, että päätöstä voidaan noudattaa ennen kuin se on saanut lainvoiman (MRL 144 §). Lautakunta määrää 4.000 euron vakuuden ennallistamistöiden kustannuksia varten. Vakuus tulee toimittaa ennen töiden aloittamista.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.