Dynasty tietopalvelu Haku RSS Tuusniemen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynasty.julkaisu.tuusniemi.fi:80/Tuusniemi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynasty.julkaisu.tuusniemi.fi:80/Tuusniemi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 20.02.2023/Pykälä 28


 

 

Lausunnon antaminen luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2024 - 2031

 

KH 20.02.2023 § 28  

904/08.00.00/2021  

 

 

Väylävirasto pyytää 28.3.2023 mennessä lausuntoa lausuntopalvelun kautta luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2024-2031.

 

 Väylävirasto pyytää avoimella lausuntopyynnöllä vuosittain päivitettävästä investointiohjelmasta lausuntoja, jonka kautta erilaiset vaikutukset ja tieto tulee näkyväksi. Väylävirasto pyytää tarkastelemaan investointiohjelman luonnosta erityisesti seuraavien kysymysten kautta:

  1. Onko mielestänne investointiohjelmassa kokonaisuutena onnistuttu vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin ja muuttuneeseen toimintaympäristöön?
  2. Ovatko investointiohjelman perustelut vaikutusten kautta tasapuoliset ja selkeät?
  3. Miten muuttaisitte investointiohjelmaa Liikenne 12 mukaisen liikennemuotokohtaisen talouskehyksen puitteissa ja miten perustelette muutosten paremmat vaikutukset?
  4. Miten kehittäisitte investointiohjelman laatimisen prosessia, sen päivittämistä ja seurantaa?
  5. Minkä investointiohjelman ulkopuolisten kohteiden suunnittelua tulisi vaikuttavuuden perusteella edistää lähivuosina investointiohjelman tulevia päivityskierroksia varten?
  6. Miten muuten haluatte kommentoida investointiohjelmaa?

 

Investointiohjelmaluonnos ja muu siihen liittyvä materiaali löytyy seuraavan linkin takaa https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=6f42f622-c926-4c0b-b113-d0a260c71a36

 

Lausunto 1. Kunnanhallituksen näkemyksen mukaan investointiohjelmassa ei ole otettu huomioon riittävästi geopoliittisesti muuttunutta yhteiskunnan toimintaympäristöä. Ukrainan sota siihen liittyvine pakotteineen on muuttanut Itä-Suomenkin osalta etenkin raaka-aine- ja tavaravirtoja merkittävästi. Pohjois-Savonkin asema on muuttunut merkittävästi muun Itä-Suomen mukana niin puutavaran kuin muidenkin raaka-aineiden ja tuotteiden kuljetusreittien ja -tapojen osalta. Saimaan kanavan liikenteen pysähdyttyä Pohjois-Savonkin rahtiliikenne on siirtynyt maantie- ja rautatiekuljetuksiin. Merkittävässä rahtiliikenteen muutoksessa myös Pohjois-Savon osalta maan poikittaisen liikenneverkon toimivuuden tärkeys on korostunut huomattavasti. Maan toimivat poikittaisyhteydet ovat Pohjois-Savonkin osalta osa tärkeää Suomen huoltovarmuutta.

 

 Edellä kuvattu tilanteen muutos ei juurikaan näy investointiohjelmassa.

 

 2. Sinänsä investointiohjelman perustelut ovat selkeät, mutta tasapuolisina ei niitä voi kohdassa 1 mainituin perustei pitää. Liikennevirtasuorittetta painottava mittaristo johtaa siihen, ettei Itä-Suomen liikenneverkkoon juurikaan investoida.

 

 3. Maantieliikenteen osalta investointikohteita valittaessa riittävää painoarvoa tulee antaa huoltovarmuusnäkökulmalle sekä nykyisen geopoliittisen tilanteen aiheuttamille muutoksille teollisuuden raaka-ainekuljetuksissa ja kuljetustustavoissa myös Pohjois-Savon osalta.

 

 4. Nykyinen toimintatapa on toimiva. Ainoastaan investointiohjelmaan nostettavien kohteiden valintatapaa tulee muuttaa lausunnossa edellä esitetyllä tavalla.

 

 5. Investointiohjelman ulkopuolelta tulisi edistää suunnittelua Valtatie 9:n osalta Tuusniemen kunnan alueen kohdalla välillä Tuusjärvi - Tuusniemen kirkonkylä, sekä välillä Tulisalmi - Ohtaansalmi. Näillä väleillä on sattunut lähes joka talvi raskaan liikenteen onnettomuuksia. Vähintäänkin osasyynä liikenneonnettomuuksiin on näiden välien mäkisyys ja mutkaisuus. Valtatie 9 ei täytä ainakaan näiltä osin nykyisiä valtatien vaatimuksia. Tämän Suomen poikittaisyhteyden merkitys on korostunut merkittävästi Saimaan kanavan liikenteen loputtua.

 

 6. Investointiohjelmassa ei juuri kohteita Pohjois-Savosta ole, johtuen nykyisistä kohteiden valintakriteereistä. Suunnittelusta investointiohjelmaan tulisi nostaa Valtatie 9:llä Riistaveden ohituksen kohta. Kivisalmen silta on elinkaarensa päässä ja tie kulkee vaarallisesti taajaman läpi.

 

 

Valmistelija Kunnanjohtaja Timo Kiviluoma, puh. 044 7209047

 

 

Kj:n päätösehdotus Kunnanhallitus päättää antaa asiassa väylävirastolle tämän pykälän esittelytekstin mukaisen lausunnon.

 

Päätös Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.