Dynasty tietopalvelu Haku RSS Tuusniemen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynasty.julkaisu.tuusniemi.fi:80/Tuusniemi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynasty.julkaisu.tuusniemi.fi:80/Tuusniemi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 11.05.2022/Pykälä 27


 

 

Nuorten ohjaus- ja palveluverkoston perustaminen

 

Siv.ltk 11.05.2022 § 27  

633/12.05.02/2021  

 

 

Esitys nuorten ohjaus- ja palveluverkoston perustamiseksi

 

Nuorten ohjaus- ja palveluverkosto (NOP) lain näkökulmasta

Vuonna 2011 monialainen yhteistyö lisättiin nuorisolakiin säätämällä nuorten ohjaus- ja palveluverkostoista luvussa 3 Kuntien nuorisotyö ja -politiikka, pykälässä 7a. Lain mukaan kunnassa oli oltava verkosto, johon kuuluivat opetus-, sosiaali- ja terveys- ja nuorisotoimen sekä työ- ja poliisihallinnon edustajat. Laissa määrättiin verkostolle neljä tehtävää.

Kun nuorisolaki uudistettiin vuonna 2016 monialaisen yhteistyön pykälä muuttui jonkin verran. Pykälän paikka on edelleen luvussa 3, mutta luvun nimeä on täydennetty: Kuntien nuorisotyö ja -politiikka sekä monialainen yhteistyö. Monialainen yhteistyö on uudessa laissa pykälässä 9. Kunnissa on edelleen oltava nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, mutta laissa ei enää määritellä, ketä verkostoon tulee kuulua.

Kunnat määrittelevät verkoston kokoonpanon itse omien tarpeidensa näkökulmasta. Hallituksen esityksessä eduskunnalle todetaan, että verkoston kokoonpanosta ei enää säädetä. Mutta tarkoituksena on, että verkostoon kuuluisivat edelleen tarpeen mukaan opetus-, sosiaali- ja terveys- ja nuorisotoimien sekä työ-, poliisi- ja puolustushallinnon edustajat. Esityksen mukaan verkostossa voisi olla edustettuina myös muita viranomaisia, esimerkiksi kunnan kulttuuri-, liikunta- ja kirjastotoimi.

Uudessa laissa on kolme tehtävää. Verkoston tai muun vastaavan yhteistyöryhmän tehtävänä on:

 

1)      koota tietoja nuorten kasvu- ja elinoloista sekä arvioida niiden pohjalta nuorten tilannetta paikallisen päätöksenteon ja suunnitelmien tueksi;

 

2)      edistää nuorille suunnattujen palvelujen yhteensovittamista, yhteisiä menettelytapoja nuoren palveluihin ohjaamisessa sekä tiedonvaihdon sujuvuutta;

 

 

3) edistää yhteistyötä nuorisotoiminnan toteutumiseksi.

 

Jos kunnassa järjestetään nuorten työpajatoimintaa ja etsivää nuorisotyötä, olisi näiden tahojen edustajien tarpeellista olla mukana verkostossa. Myös yhteistyö paikallisesti perusopetuksen jälkeistä koulutusta järjestävien tahojen kanssa olisi tärkeää. Verkoston tai vastaavan yhteistyöryhmän tulisi edelleen toimia vuorovaikutuksessa nuorten palveluja tuottavien yhteisöjen kanssa. Verkoston tai vastaavan yhteistyöryhmän kohderyhmänä olisivat kaikki kunnassa asuvat nuoret eikä verkosto tai ryhmä käsittelisi yksittäistä nuorta koskevia asioita.

Lainsäädäntö ei vaadi, että nuorten ohjaus- ja palveluverkosto asetettaisiin jollain tietyllä kunnan päätöksentekotasolla. PSAVI-alueella yleisimpiä ovat lautakuntien asettamat verkostot.

(Lähde: https://www.avi.fi/documents/10191/10616116/Julkaisu-58-NOPV-PSAVI-2018.pdf/baf2d91f-c15f-4063-bb60-87dd239a35e6 )

 

Nykytila Tuusniemellä

Tuusniemellä ei ole tällä hetkellä nimettyä NOP:a. Vielä vuonna 2011 Tuusniemellä toimi Päihdetyöryhmä, jossa oli edustus Tuusniemen, Kaavin ja Juankosken kunnista. Tämän työryhmän katsottiin tuolloin täyttävän myös NOP:lle asetetut vaatimukset. Työryhmän toiminnan lakkaamisen ajankohdasta ei ole tarkkaa tietoa.

Parin viimeisen vuoden aikana NOP on toteutettu siten, että nuoriso-ohjaaja Hanna Miettinen on ollut kutsuttuna vierailijana Kaavin NOP-tapaamisissa. Tämä ei kuitenkaan yksistään riitä täyttämään lain vaatimuksia, eikä kehitä tuusniemeläisten nuorten elinoloja tai vaikutusmahdollisuuksia.

Allekirjoittaneen näkemyksen mukaan seutukunnallinen yhteistyö on hyväksi. On kuitenkin huomioitava, että NOP-ryhmän kokoonpano on jo yksistään Kaavilla varsin laaja. Jos ja kun molemmista kunnista olisi paikalle kutsuttuina kaikki oleelliset toimijat, tulisi kokoonpanosta laaja, laskujeni mukaan noin 25 henkilöä. Tuusniemen kunnan tämän hetkisistä työryhmistä mikään ei sovellu kokoonpanoltaan suoraan NOP:ksi. Sen vuoksi esitän oman NOP-työryhmän perustamista Tuusniemelle.

 

Esitys

Esitys Tuusniemen kunnan nuorten ohjaus- ja palveluverkoston (NOP) kokoonpanoon kutsuttaviksi:

 

-          Nuoriso-ohjaaja ja etsivä nuorisotyöntekijä

-          Vapaa-aikasihteeri

-          Kuraattori

-          Opinto-ohjaaja (tai erilliset edustajat perusopetuksesta ja lukiosta)

-          Sosiaalitoimen edustaja

-          Terveydenhuollon edustaja

-          Työllisyyspalveluiden edustaja

-          Poliisin edustaja

-          Seurakunnan nuorisotyön edustaja

-          Nuorisojärjestöjen edustaja

-          Nuorisovaltuuston edustaja

-          (Kaavin nuorisotyön edustus kouluyhteistyön vuoksi, tarvittaessa kutsuttuna)

 

 

Esitys käytänteistä

 

-          NOP järjestäytyy itse ensimmäisessä kokouksessaan ja sen jälkeen tarvittaessa

-          NOP päättää kokoontumistiheyden järjestäytymiskokouksessaan, kokoontuminen kuitenkin vähintään kaksi kertaa vuodessa

-          NOP saa tehdä muutoksia kokoonpanoonsa, mutta kuitenkin niin, ettei sen kokoonpanorakenne oleellisesti muutu

-          NOP voi kutsua kokouksiinsa asiantuntijoita/vierailijoita (esim. Puolustusvoimat)

-          Toimialajohtajille (sivistys- ja sosiaalitoimi) toimitetaan kokousten pöytäkirjat

-          Jäsenille ei makseta kokouspalkkioita

 

 

 

 

 

 

Valmistelija Hanna Miettinen, nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja, etsivä nuorisotyöntekijä
 0400 376 854

 

 

Päätösehdotus Sivistylautakunta esittää kunnanhallitukselle nuorten ohjaus- ja palveluverkoston perustamista edellä esitetyn mukaisena.

 

Päätös Sivistyslautakunta hyväksyi esityksen yksimielisesti.